onsdag 27 juni 2007

Valnötter och resistorer

Nej, någon ordentlig sammanställning hinns inte med idag heller.

Efter att ha postat lite sålda saker till Sala, Eslöv och Kalifornien så har jag spenderat större delen av kvällen åt att försöka få igång en gammal scanner. Jag hade tänkt använda den till att läsa in omslag till skivor och tidningar jag ska sälja, men trots att scannerns gröna lysdiod tändes hittade datorn ingenting. Dessutom började det lukta betänkligt om den...

Efter att ha skruvat upp den (bara två skruvar! Tack Mustek!) och medelst näsa och fingrar lokaliserat odörkällan hittade jag ett nedsvärtat motstånd. Bra, för jag tror till och med jag kan byta den med mina minst sagt dammiga lödkunskaper. Dåligt, för det är svårt att via färgmarkeringarna läsa av motståndets värde när andra och tredje randen förkolnat. Efter lite googlande och automatöversättningar av polska foruminlägg lyckades jag dock lista ut att de två bortbrända ränderna redan från början var svarta. =)

Nu är nästa problem att införskaffa ett motstånd på 20Ω utan att behöva köpa ett hel serie och få en massa extra resistorer som bara kommer att ligga här och skräpa. Härligt särskrivna butiken Elektronik Komponent här i Gävle ska visst sälja lösa komponenter, men de stänger när jag slutar jobbet. Fast å andra sidan är ju inte det något problem eftersom jag, äntligen, går på semester nästa vecka.

Dessutom har jag lagat en underbart god wokröra på quinoa, broccoli, valnötter, purjolök, vitlök, chili, ingefära och sesamolja.

Nu tänker jag använda två effektivitetstrick och hoppas att de fungerar; offentliggörande och MIT, most important things.

Genom att offentliggöra vad jag måste göra så får jag lite social press på mig och genom att sätta två eller tre MITs varje dag så blir det tydligt var jag ska lägga mitt engagemang.

Så, i morgon ska jag:
  1. Skapa både nät- och pappersannonser för de möbler jag har kvar att sälja och sedan gå ut och sätta upp pappersexemplaren.
  2. Skriva en ordentlig sammanfattning av det ekonomiska läget.
Skäll gärna på mig om jag inte sköter mig. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar